TOKAT HAVA ALANINA VE TOKAT UÇAĞINA SAHİP ÇIKALIM!..
25 AĞUSTOS 1995 tarihi, Tokat ve Tokatlılar için gerçekten tarihi birgün olmuştu. Çünkü Tokat ve Tokatlılar o tarihten itibaren, açılışı yapılan Havaalanına inen THY’na ait yolcu uçağıyla yeni ufuklara açılmıştı. Çağımız ufuk çağı, uzay çağı idi. Bir havaalanın hizmete girmesi ve tarifeli uçak seferlerine başlanmasıyla Türkiye hava ulaşım ağına giren TOKAT, bunun bilincinde olmalıydı.
Bilincinde olmalıydı derken, hava ulaşımının, çağımızın yaşam biçimine uygun olarak konforlu sürat ayrıcalığı demek olduğunu anlatmak istedik. Bir uçakla seyahatin konforu daima daha cazip ve daha güvenlidir.
Tokat Hava Alanı’nın temeli 1987 yılında atılmıştı. O tarihlerde yalnız, Tokat’ta değil, birçok illerde hava alanları yapma girişimi, hızlı kalkınma modelinin bir halkası olarak düşünülmüştür. Hava alanlarıyla birlikte, organize sanayi bölgelerinin ve turistlik otellerinin de devreye girmesi projeleri düşünülmüş ve bunların bir kısmı gerçekleştirilmişti.
Bugün ne mutlu ki Tokat, bir hava alanına ve THY’nin tarifeli uçak seferine sahiptir. Sefer yapan uçağımız, 100 yolcu kapasiteli, RJ-100 tipi, kabin basınçlı, kısa pist mesafesinde iniş kabiliyeti, mükemmel bir uçaktır. Avrupa’da ve dünyanın her yerinde binilen ve beğenilen bir uçaktır. Uçağımız, ANKARA- SİVAS- TOKAT- ANKARA- İSTANBUL dönüşümlü tarifeli sefer yapmaktadır.
TOKAT UÇAĞI, her hafta Cuma günleri Ankara’dan kalkıp önce Sivas’a inmekte, buradan Ankara ve İstanbul yolcusunu aldıktan sonra, Saat: 10:20’de TOKAT HAVAALANINA inmektedir. Buradaki hazırlık ve kontrolünü yapıp Tokat’tan binen yolcularını da alan uçağımız, Saat: 11.10’da kalkmakta ve Saat:12.00’de Ankara’ya varmaktadır. Burada İstanbul yolcusunu başka bir uçağa aktarmaktadır. Çünkü henüz uçağa Sivas ve Tokat’tan binen yolcu sayısı, bu uçağın aktarmasız İstanbul’a kadar uçmasına elvermiyor.
Tokat’tan Ankara’ya kaç dakika uçuyoruz? 50 dakikada. Peki İstanbul biletiyle binmişsek, İstanbul’a varışımız? Yani TOKAT- İSTANBUL arası ne kadar sürüyor? Ankara’ya varıp buradaki bekleme ve aktarma süreleri dahil 4 saat sürüyor.
Şimdi gelelim mühim meseleye. Tokat’tan binen yolcu sayısı niçin az? Geçen 6 aylık süredeki yolcu sayısı (Tokat’tan binen) ortalama 10-11 kişidir. Sivas’tan binen ortalama 25-30 yolcuyla toplam yolcu sayısı 35-40 olmaktır. Oysa ki bir uçağın ekonomik doluluk oranı %60 kabul ediliyor. TOKAT UÇAĞI 100 kişilik olduğuna göre ortalama 60 yolcu işi kurtaracak. Yani Tokat’tan ortalama 20, Sivas’tan da 40 yolcu bindi mi kurtarır.
Bugün için yolcu sayısı niçin az? diye sorduk. Bunun sebepleri şöyle sıralanabilir: 1- Uçağın Cuma günleri kalkması. Bilhassa işadamı çevresi bakımına Cuma günü atıl, hatta ölü bir gün kabul edilmektedir. Dolayısıyla uçakla seyahat Cuma günü olunca, zaman tasarrufu yerine zaman kaybına neden olmaktadır.
2- Tokat uçağının tanıtım ve reklamasyonu henüz yeterli değil.
3- Her yenilikte olduğu gibi, bunda da, bir uyum sürecinin işlemesi. Bunlara bir de bilet rezervasyon işinin sadece tek bir merkezden yapılıyor olmasını ilave edebiliriz.
YOLCU SAYISINININ ARTMASI için ne yapmak lazım?
1- Uçağımızın sefer tarifesini Cuma yerine, Pazartesi veya Çarşamba’ya almak. Bu konuda görüştüğümüz işadamları, bunu bilhassa vurguluyor. Konu, Ticaret ve Sanayi Odası yönetimince de bazı milletvekillerine iletilmiş durumda. Sefer tarifesini değiştirmek THY Genel Müdürlüğü’nün yetkisinde.
2- Tanıtım ve reklamasyon için bizzat THY’nin yanısıra Tokat’ın meslek kuruluşlarına, yerel TV’ler ve Basın’a görev düşüyor.
3- Uyum süreci için biraz sabır istiyor. Ancak önümüzdeki kış sezonu yolcu sayısının Tokat’tan 20’nin altına düşmemesi lazım. Aksi takdirde uçağımız iptal edilebilir.
Başta dedik ya, Çağımız uzay çağı, ufuk çağıdır. Çok yakın bir gelecekte, Tokat uçağı, tam dolu kalkacağı gibi, gün gelecek haftada bir kalkan bu uçan, haftada 2, hatta 3 sefer yapacak.
Bundan adımız gibi eminiz.
Hoşça kalın….
7 MART – TOKAT GAZETESİ