TÜRK OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜN LİDERİ TOFAŞ’IN TOKAT ANA BAYİSİ ÇAĞDAŞ OTOMOTİV A.Ş DÜZENLEDİĞİ BURSA GEZİSİ İLE TOKAT’TA BİR İLK’İ GERÇEKLEŞTİRDİ (5)

TÜRK OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜN LİDERİ TOFAŞ’IN TOKAT ANA BAYİSİ ÇAĞDAŞ OTOMOTİV A.Ş DÜZENLEDİĞİ BURSA GEZİSİ İLE TOKAT’TA BİR İLK’İ GERÇEKLEŞTİRDİ (5)

TÜRK OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜN LİDERİ TOFAŞ’IN TOKAT ANA BAYİSİ ÇAĞDAŞ OTOMOTİV A.Ş DÜZENLEDİĞİ BURSA GEZİSİ İLE TOKAT’TA BİR İLK’İ GERÇEKLEŞTİRDİ (5)

Şampiyon Doblo
Fabrikanın montaj atelyesinden çıkarken duvardaki bir levha dikkatimizi çekti. Levhada şöyle yazıyordu: “Made in Turkey-İşte DOBLO-Üretiminde şampiyon ihracatta şampiyon-Kalitede şampiyon.”
Elbette kıvanç duyulacak bir tablodur bu. Burada bir an durup şöyle bir düşündük. Bundan 40 yıl önce Eskişehir’de kurulan TÜMOSAN (Türk Motor Sanayi) tarafından Türk yapısı bir otomobil üretilmiş ve marka olarak “DEVRİM” adı verilmişti.
Bunun arkası gelmedi ama TÜMOSAN, bugün lokomotif imal edip dış pazarda satabiliyor ve tank motoru yapmaya hazırlanıyor. Bundan şu çıkar ki TOFAŞ’taki “Made in Turkey (Türk Malı)” spotu, Türk otomotiv sektöründeki azim ve başarının kanıtı oluyor.
AR-GE’de REKOR
AR-GE (Araştırma-Geliştirme) Birimi, fabrikanın beyni. Sıra sıra mühendis büroları burada. TÜRKİYE’de en çok makine mühendisi çalıştıran sanayi kuruluşu TOFAŞ. Dizayn, Akustik, Vibrasyon, Emisyon Laboratuvarları burada bulunuyor. Benzin buharlaşmasından doğan emisyon (yayılma), süspansiyon (yaylanma) testleri, hızlanma-frenleme ve her parçanın yorulma kontrolleri, güneş ve yağmur simülasyon (benzeşim) testleri de burada yapılıyor.
Simülasyon Laboratuvarı, Türkiye’de tek olan, yalnızca TOFAŞ fabrikasında bulunan bir ünite. Burada oluşturulan yapay güneş ve yağmur ortamında gerekli testler yapılıyor.
AR-GE biriminde bize bilgi veren yetkili mühendise bir soru yönelttik. “TOFAŞ’ın AR-FE yatırımları ne kadar? Bütçenin yüzde kaç payı bu işe ayrılıyor?” Yetkilinin buna yanıtı, “Cironun %2 ila 3’ü arasındadır.” şeklinde oldu. Ki böyle bir oran, sanırız Türkiye rekorudur.
162 Yan Sanayi
TOFAŞ, iç pazarda 162 dalda üretim yapan yan sanayi kuruluşlarıyla da bağlantılı çalışıyor. 162 yan sanayi dalından 3000 çeşit parça, mamül ve yarı mamül madde satın alıp üretimde kullanıyor. Böylece TOFAŞ, 162 yan sanayiden bir kısmının da ortağı olarak iç pazara büyük katkılar sağlıyor.
Ürün Geliştirme Çalışmaları
TOFAŞ’ın esas üretimi otomobil olmakla beraber, değişik ürün geliştirme çalışmalarını da sürdürüyor. Örneğin sipariş üzerine Jandarma’ya ve Sivil Savunma’ya özel araçlar, Sağlık Bakanlığı’na da ambulanslar imal ediyor.
Piste Çıkış
Fabrika atelyelerindeki gözlemci gezintimiz sona erdi ve işin son evresini görmek üzere dışarı çıktık. Ve çıktığımız alanda, imalattan yeni çıkmış çiçeği burnunda otomobillerin yol testleri, bir bakma son testleri yapılmak üzere piste çıktıklarını gördük. 12 km’lik bu pist üzerinde en çok 2-3 araba bulunuyor. İmalattan çıkmış her arabanın önünde bir dosya var. Pistteki çok özel yetişmiş sürücüler tarafından kullanılan yeni arabalar gereken zamanda, dosyası uyarınca işlev (fonksiyon) testlerinden geçirilip onay alıyor. Bu son testten de başarıyla geçip onay almış otomobilinizi artık güvenle ve güle güle kullanabilirsiniz.
GEZİ NOTLARIMIZ burada sona eriyor
28 EKİM akşamı başlayıp 31 EKİM sabahı sona eren bu geziyi düzenleyen TOFAŞ’ın TOKAT Ana Bayisi CAĞDAŞ OTOMOTİV A.Ş Yöneticilerine ve nazik ilgilerinden dolayı TOFAŞ Fabrikası yetkililerine çok teşekkür ediyor, böylesine olumlu girişimlerinden dolayı kendilerini kutluyoruz.

8 KASIM TOKAT GAZETESİ

administrator

    Related Articles

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir